torsdag 3. desember 2015

Loddestemningen

Beklager ordspillet - loddestemningen. Men stemningen for å lodde kom over meg, så det var passende følte jeg. 


Dette er en flux capacitor, den gjør tidsreise mulig.
Neida, det er en 16 bit ADC (analog til digital converter).
16 bit ADC gir 4 inputs gjennom i2c, det betyr at man trenger bare 2 kabler inn mot Arduino og kan da koble enten 4 sensorer på den, eller man kan kjøre en differensialmåling på 2 sensorer for enda mer nøyaktig måling (da hele 16 bit, mot 15 bit hvis man kjører 4 sensorer).

Man kan også programmere den fra koden sin og velge å forsterke signal med  2/3x (standard), 1x, 2x, 4x, 8x og 16x. Så hvis man har for eksempel 1V maks ut fra en analog sensor, kan man øke gain med 4 og få ut 4V maks. Når det er sagt, kan man også adressere de ved å laske over mot "addr". Mer om det i guiden hos adafruit:

Man kan altså kjøre 4 16 bit ADC for å gi 4x4 = 16 analoge input med 15bit målinger inn gjennom da 2 ledninger mot mikrokontrolleren! (pluss strøm og jord) eller: 2x4 = 8 x 16bit målinger gjennom to ledninger.. Man må selvsagt ha kabler til sensorer og mellom enhetene i i2c bussen :-)


Her ser vi en lyssensor jeg loddet på pinner.
Jeg har nå i praksis 3 typer lyssensorer, hvor av dette er den beste av de til vanlig lysmåling. Men jeg har også noen UV-målere samt noen enklere målere enn den her.

Liten Arduino Pro Micro før jeg lodder fast pinnene.

Her er alt jeg loddet i kveld, man ser to kapasitive
Touch sensorer, samt en 16 bit adc, en voltage divider
Og en lyssensor. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar